BEYOND THE MASK

The works of Corry Siw Mirski

 

By Tina Sauerländer

Her fleshy red brims over with vitality. It is the color of the blood flowing through our veins. The constrictions, stitches and scars in Corry Siw Mirski's work drastically reveal the fragility of the human body. In their alleged brutality, they symbolize the primal fear of the decline of physical well-being and our own existence. The materials used by the artist as well as their stylistic language are soft, organic and natural. They contrast cultural constructions with right angles, corners and edges. Corry Siw Mirski uses straw, seeds, cherry pits or cicada skins, which she incorporates into silicone along with red pigments. A translucent, shiny and skin-like surface results. The natural and perishable materials evoke fertility and vitality as well as decay and death.

 

Corry Siw Mirski’s works seem macabre, violent or threatening at first glance because they symbolize repressed fears. Thereby the artist calls for a change in the perception and evaluation of these supposedly negative emotions in order to integrate them as a normal part of our existence and life. She thinks in the spirit of the ancient philosopher Epictetus, “It is not things that disturb us, but our interpretation of their significance.”

 

Flesh-suffering - fury sense
From seeing and feeling

By Ute Wöllmann
Academy Director

 

 

Corry Siw Mirski has impressed me from the beginning with her extraordinary powerful and intense urge to create. For years she entirely worked in secret before taking up her art study in my academy. Here, for the first time, she showed her work to the public and found a place for herself and her work outside her solitude.
In her work we find an obsessive representation of faces. It is the direct and unveiled gaze of the faces that is used by Corry Siw Mirski to attract the attention of the viewer. The beautiful faces bear witness of impermanence and decay of youth and beauty.

The artist combines a range of natural materials with silicone and latex, making use of the flexibility of the material, combining it with the plasticity of seeds, barks and twigs. Thus creating relief-like structures and forceful and vivid surfaces, both in her paintings as well as in her sculptures. Just by looking,  the viewer can actually feel the carnal haptic without need of touching. The viewers are drawn into a universe of emotions ranging from attraction to disgust and revulsion form which there is no escape. Her works are challenging statements of an artist not fearing her own vulnerability.

Her paintings, sculptures and exhibits are hung on a wall or displayed in the room facing each other thus enforcing their brutal and raw impact on the viewer. Her work finally however leads the observer to understand the fragility and helplessness of human being in a unique and poetic way. 

Finishing her study at the academy she now presents a powerful and impressive work of art that will find its place in the public.

Ute Wöllmann
Academy Director
(August 2015)

 

 

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Fleischesleid – Sinneswut
Vom Sehen und Fühlen

Von Ute Wöllmann, Akademieleiterin


Corry Siw Mirski hat mich von Anfang an mit ihrer ungeheuren Schaffenswut und
Intensität beeindruckt. Zunächst hat sie jahrelang völlig im Verborgenen ein ungeheures
Werk geschaffen, ohne das je einer es zu Gesicht bekommen hätte. Ihr
Entschluss zu studieren und endlich diesem Bilderdrang eine Form und einen Platz
in der Öffentlichkeit zu geben, war demnach folgerichtig und überfällig.
Obsessiv tauchen immer wieder Gesichter in ihrem Werk auf, die sich aus der roten
Farbe, den Materialien und dem Gestus herausschälen. Es ist der direkte und unverhüllte
Blick den sich Corry Siw Mirski zu Nutze macht um ihre Betrachter zu
erreichen. Die schönen Gesichter zeugen von der Vergänglichkeit von Jugend und
Schönheit.
Die Künstlerin kombiniert unterschiedliche Naturmaterialien mit Silikon und
Latex. Sie nutzt die Formbarkeit des Materials und die eigene plastische Präsenz
von Samen, Ästen, Rinden usw. um reliefhafte Strukturen und eindringliche
Oberflächen zu erzeugen, sowohl bei ihren Bildern, wie auch bei den Skulpturen.
Das sehende Auge des Betrachters spürt die fleischliche Haptik, auch ohne Berührung.
Der Betrachter gerät in einen Gefühlskosmos von Anziehung bis hin zu
Ekel und Abscheu, dem er nicht entfliehen kann. Ihre Arbeiten sind herausfordernde
Statements einer bekennenden Künstlerin, die den Finger in die Wunde der je
eigenen Verletzlichkeit legt.

Ihre Bildwelten, Objekte und Skulpturen inszeniert sie an der Wand und im Raum.
Sie bilden ein massives Gegenüber, was zunächst roh und gewalttätig erscheint,
letztlich aber für die Schutzbedürftigkeit des Menschen und sein Ausgeliefertsein
eine eigene künstlerische Sprache erfunden hat, poetisch und innovativ.
Am Ende ihres Studiums präsentiert Corry Siw Mirski ein kraftvolles und beeindruckendes
Werk, das sich mit einer optischen Wucht seinen Raum im Kunstmarkt
erobern wird.


Ute Wöllmann, Akademieleiterin
Im August 2015

 

 

Ausschnitte aus der Rede zum   Abschluss als Meisterschülerin an der  Akademie für Malerei Berlin,  2015:

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Abschlussvortrag gekürzt.pdf
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